ul. Śląska 12
59-500 Złotoryja, woj. dolnośląskie

Choroby serca - zmora każdego pokolenia

Mimo postępu w medycynie nadal nie jesteśmy w stanie pomóc wszystkim pacjentom cierpiącym na choroby serca i naczyń. Statystyki pokazują, że średnio co drugi Polak umiera z powodu schorzeń układu krążenia. Jest to jedna z przyczyn umieralności przedwczesnej, czyli osób w wieku 25-64 lata, zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet. Choroby serca zaliczane są również do grupy tzw. schorzeń cywilizacyjnych.

Choroby serca u dzieci i młodzieży

Wydawać by się mogło, że choroby serca dotyczą przede wszystkim osób w podeszłym wieku, a tymczasem boryka się z nimi również wiele dzieci i młodzieży. Są to zarówno schorzenia wrodzone, jak i nabyte. Wady wrodzone kształtują się w życiu płodowym i dotyczą m.in. nieprawidłowości budowy serca, zmiany położenia serca, aorty i pnia płucnego w obrębie klatki piersiowej. To jedno z częstszych zaburzeń rozwojowych u noworodków. Niestety coraz częściej diagnozowane są również choroby nabyte. Do uszkodzeń układy krążenia może dochodzić przede wszystkim ze względu na otyłość oraz brak aktywności u dzieci.

Zawał serca u coraz młodszych ludzi

Obserwuje się coraz częstsze występowanie chorób serca u młodych dorosłych. Dotyczą one przede wszystkim zawałów, które utożsamiane były przede wszystkim z pacjentami w starszym wieku. Obecnie jednak występują nawet u osób przed 30. rokiem życia. Częściej dotyczą mężczyzn, ale kobiety również nie są wolne od tego ryzyka. Co ważne, zawał w młodym wieku ma trudniejszy przebieg ze względu na niewykształcone krążenie oboczne, dzięki któremu niedokrwienie jest mniejsze.

Do przyczyn chorób serca w młodym wieku zaliczamy przede wszystkim nieodpowiedni styl życia. Współczesny człowiek często sam przyczynia się do poważnych problemów kardiologicznych. Niehigieniczny tryb życia, zła dieta (przede wszystkim spożywanie dużo żywności wysoko przetworzonej), otyłość, stres, brak aktywności fizycznej, używki (w tym nie tylko papierosy czy alkohol, ale również dopalacze), podwyższone stężenie cholesterolu, nadciśnienie tętnicze - to bardzo częste powody, dla których nasze serce w pewnym momencie po prostu „odmawia posłuszeństwa”.

Choroby serca i naczyń zaliczane do schorzeń cywilizacyjnych

Choroby serca zaliczane są do schorzeń cywilizacyjnych. Lekarze mówią wręcz o epidemii niewydolności serca. Polska pod tym wypada dość niekorzystnie na tle innych krajów europejskich. Bardzo dużym problemem jest styl życia, który przyczynia się do występowania chorób serca. Czynnikami ryzyka są stres, niewłaściwa dieta, palenie papierosów i brak aktywności fizycznej.

Polska kardiologia radzi sobie z problemami sercowymi bardzo dobrze, w tym nawet z najtrudniejszymi wyzwaniami związanymi z ratowaniem chorych. Z drugiej strony często brakuje solidnego wsparcia w postaci edukacji oraz profilaktyki, które okazuje się podstawą. Zmiany dotyczące zachowań zdrowotnych są w stanie skutecznie zahamować postępowanie wielu schorzeń, a nawet prowadzić do regresji zmian miażdżycowych w tętnicach wieńcowych. Zatem oprócz specjalistycznego leczenia bardzo ważna jest również stosowna prewencja pierwotna i wtórna, która w dużej mierze zależy nie tylko od lekarza, ale samego pacjenta.

Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.